2009. február 15., vasárnap

Egy fodrász (marketing) problémája

A Bakony szívében vagyok, úgy, mint általában minden hétvégén. Pontosabban Akán, ez a megye legkisebb és szerintem egyik legszebb falucskája (nyáron készítek majd videókat is). Tegnap bál volt, nagyon jól éreztük magunkat. Aki még nem volt igazi, falusi bálban, egyszer mindenképpen menjen el: leírhatatlan a hangulat.

A tegnapi napot amúgy fodrászomnál kezdtem, aki egy 9.000 népességű városban fodrász - a konkurens fodrászok száma kb. 4-5. Panaszkodott (pontosabban én kérdeztem rá), hogy ha az éveket tekinti, akkor bizony tendenciaszerűen folyamatosan csökken az ügyfeleinek száma. Kérdeztem, hogy szerinte mi az oka? Azt mondta: "csak", illetve, hogy otthon oldják meg a hajfestést (ami ugye ma már 3 - 4.000 Ft- tól indul), válság van. Ha valakinek a barátnője máshova jár, akkor az ő ügyfele is oda fog járni, meg hogy kellene mellé még egy manikűrös, hogy bővítse a szolgáltatásait. Azt i s mesélte, hogy van olyan, aki ki jár házhoz. Meg amúgy is, ő nem hisz a változásban, annak lehetőségében. De azt is mondta, hogy ő is emelt 15%-al, mert válság van.

Nagyon érdekes volt hallani egy több éve főállású vállalkozó így beszéljen arról a dologról, ami a mindennapi keresetét jelenti, a bevételét. Nagyon lehangoló volt, hogy láttam rajta nem hinné el, ha rögtön azt mondanám neki, hogy meg tudod duplázni az ügyfeleid számát, ha akarod. Ezt gondolja és nem is hiszi, hogy változtatni lehet a jelenlegi helyzeten. Egyszerűen elfogadja, hogy elmennek az ügyfelek és a válasza csak annyi, hogy csak. Fejben dől el minden, mindkét oldalon. Röviden erről szólt a beszélgetésünk, és mivel már nem volt sok időnk, a következő ügyfél pedig már várta a sorát, csak annyit mondtam, hogy legközelebb rámegyünk egy kicsit a személyiségfejlesztésre, mert legelőször is a hozzáálláson kell javítani, hogy higgye el, hogy sikerülhet!

Hogy legyen valami gyakorlatias értéke is ennek a bejegyzésnek, röviden vázolom, hogy az alábbi esetben mit fogok javasolni a fodrászomnak, illetve én mit tennék, ha a fodrász bőrébe bújhatnék. Megjegyezném, hogy itt fodrászról beszélek, de igaz ez a manikűrösre, a masszázsra, a borbélyra, minden olyan tevékenységre, amely ezekre hasonlít.

1. cél: A célközönség fejébe való bejutás. Berögzítés: "Házi megoldások helyett, ne sajnáljam a pénzt a fodrászra!"

- meg kell ismerni az okát, hogy az emberek miért járnak fodrászhoz
- meg kell ismerni, hogy a fodrászhoz járásban mi az érték az ügyfélnek
- fel kell mérni a fodrászhoz járás szokásait
- tudni kell milyen tényezők számítanak a távolságban, a környezetben, az üzlethelyiség kialakításában
- pontosan tudni kell, hogy az ügyfelek mit várnak el a fodrásztól, mind szakmailag, mind pedig emberileg
- fel kell kutatni, hogy mi az az összeg, amit még elfogadhatónak tartanak
- meg kell ismerni, hogy van-e igény arra, hogy házhoz menjen ki a fodrász
- fel kell mérni, hogy az ügyfeleket érdekli-e az egészség és a hajápolás

2. cél: A piaci előny megszerzése. Azt elérni, hogy a többi fodrász közül engem válasszanak!

- ismerni kell a többi fodrászt, ők jelentik a konkurenciát
- tudni kell az árait, szolgáltatásait
- fel kell mérni, hogy ők folytatnak-e marketingtevékenységet
- nagyjából fel kell tudni mérni, hogy ki a konkurencia ügyfélköre
- tudni kell mik azok a szolgáltatások, amivel még ők sem foglalkoznak
- piackutatást kell végezni
- a fodrászatot meg kell picit újítani (picit üzletmódosítás, pici márkamódosítás)
- névjegykártyát kell készíteni és fel kell készülni, hogy az ügyfeleinkről adatokat tudjunk tárolni (névnap, kedvenc színe, stb)
- a 1.-es cél és a piackutatás eredményéből meg kell határozni egy 1 éves marketing stratégiát és egy bevezető kampányt. Pontosan meg kell határozni, hogy melyik hónapban milyen marketing tevékenységet szükséges végezni.

Egyelőre ennyit írnék gondolatébresztőnek. Azt szinte garantálom, hogy a begyűjtött adatok, információk, piackutatási eredmények alapján és egy gerillamarketing szakértő segítségével a fodrászom is megnövelhetné a forgalmát. Természetesen csak is úgy, ha hisz ebben és elhiszi, hogy lehetséges!

A példa jellemző Magyarországra, nagyon sok vállalkozó (akár fodrász, akár nem) szenved ezzel a problémával.

Nincsenek megjegyzések: